Głosy w debacie
Skarga nadzwyczajna nie uleczy bolączek wymiaru sprawiedliwości
Skarga nadzwyczajna to środek, który dubluje rozwiązania istniejące, destabilizuje porządek prawny, czyni z Polski kraj prawnie nieprzewidywalny i daje politykom kolejne narzędzie wpływu na sądownictwo
System Losowego Przydziału Spraw w sądach powszechnych
Wprowadzony system, podobnie jak dotychczasowy, pozostawia przestrzeń na ingerencję człowieka. Jedyna różnica to zaś organizacyjny szczebel interwencji, którą będzie teraz znacznie trudniej monitorować nie tylko organizacjom pozarządowym
Sądy osaczone
Liczę, że polscy sędziowie znajdą w sobie tyle odwagi, ile wielu ich starszych kolegów – choć niestety tylko część – zdobyła się na to, by działać zgodnie z sumieniem
Komitet Nauk Prawnych PAN wyraża sprzeciw wobec ustaw o KRS, SN, Ordynacji wyborczej, polityki kadrowej w sądach i składu oraz sposobu funkcjonowania TK
Wykorzystywany przez władze okres przedświąteczny, w którym nastąpiła intensyfikacja działań legislacyjnych, nie może skutkować osłabieniem naszej uwagi
Polska przed Trybunałem Sprawiedliwości w związku z ustawą o sądach powszechnych
Komisja wnosi przeciwko Polsce skargę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej na podstawie art. 258 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z ustawą – Prawo o ustroju sądów powszechnych
Musimy walczyć lepiej
Po decyzji o podpisaniu przez Prezydenta ustaw o KRS i SN nie możemy przejść w defensywę
Alma mater Andrzeja Dudy wzywa prezydenta do zawetowania ustaw o SN i KRS
Czy Prezydent wypełni swoją powinność strażnika Konstytucji i dotrzyma złożonej Narodowi przysięgi prezydenckiej?
Apel 336 czołowych polskich prawników o prezydenckie veto
Sygnatariusze listu z 21 lipca kolejny raz zwracają się do Prezydenta Andrzeja Dudy, prosząc o zawetowanie ustaw o SN, KRS i ustroju sądów powszechnych
Ocena prezydenckich projektów ustaw o SN i KRS [wideo]
Zwięzła analiza prof. Adama Strzembosza prezydenckich projektów
Sądy powinny być pro-obywatelskie
Sąd powinien być pro-obywatelski i zadbać o komunikację; ale należy też umożliwić, aby zawód sędziego był koroną zawodów prawniczych i zmniejszyć biurokratyczne obciążenia sędziów
Bez niespodzianek – nowy projekt ustawy o KRS tak samo niekonstytucyjny
Drobne poprawki jeszcze pogarszają sytuację
Złamanie Konstytucji nie jest czymś abstrakcyjnym
Jest zawsze złamaniem człowieka, jego wolności, jego godności
Zespół Ekspertów Prawnych Fundacji Batorego negatywnie ocenia prezydenckie projekty ustaw o KRS i SN
Prezydencki projekt ustawy o SN podważy niezawisłość sędziowską, a nowelizacja ustawy o KRS sprawi, że sędziowie nie będą mieli w KRS swoich reprezentantów
Sędziowie nie mogą mieć ani zbyt giętkich, ani połamanych kręgosłupów
Planowana reforma sądownictwa nie może naruszać niezależności sądów i niezawisłości sędziowskiej
Komentarz do prezydenckich pomysłów na zreformowanie sądownictwa
Prezes Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia” o prezydenckich projektach reformy sądownictwa
Jakiej reformy wymiaru sprawiedliwości potrzebujemy?
Podsumowanie raportu opracowanego przez Helsińską Fundację Praw Człowieka
Reforma wymiaru sprawiedliwości jest potrzebna, by pomóc obywatelom w rozpoznawaniu ich spraw, a nie po to, aby pomóc politykom kontrolować sądy
Reforma musi zmierzać ku temu, aby pełen niedociągnięć system spiąć w jedną, harmonijnie działającą całość. Jeśli zaczniemy od – i skończymy na – reformie ustrojowej, nie naprawimy systemu sprawiedliwości w Polsce.
Rozumienie, negocjacje, konsens
Refleksje na marginesie przygotowywanej reformy sądownictwa
Tylko Prezydent może dziś powstrzymać autorytaryzm. Trzeba go docenić
Kluczem do uratowania polskiej demokracji jest przekonanie umiarkowanych polityków i wyborców PiS, że państwo autorytarne jest niebezpieczne także dla nich