Debaty
Stanowisko Komitetu Helsińskiego ws. wyzwań i zagrożeń dla praw i wolności człowieka
Komitet Helsiński w Polsce stwierdza, że dwa lata, jakie minęły od listopada 2015 roku, przyniosły najwięcej wyzwań i zagrożeń dla praw i wolności człowieka w całym okresie po 1989 roku
Demokracja liberalna, społeczeństwo obywatelskie i rozliczanie władzy. System naczyń połączonych demokracji
Rola społeczeństwa obywatelskiego nie ogranicza się tylko do bezpośredniego „sprawdzania” poczynań władzy. Ludzie angażujący się w różne inicjatywy, współpracujący nad rozwiązywaniem wspólnych problemów, uczą się demokracji, uczą się polegać na sobie, budują więzi zaufania, nabywają kompetencji obywatelskich.
Receptura konstytucyjnego zamachu stanu
Jeśli chcesz bezpiecznie przeprowadzić konstytucyjny zamachu stanu z zachowaniem atrakcyjnych pozorów, dokonaj we właściwej kolejności dziesięciu następujących kroków
Laudacja prof. Adama Strzembosza, laureata Nagrody RPO im. Pawła Włodkowica
Nasze dzisiejsze spotkanie jest wielkim świętem indywidualności. Wielkim świętem tego, że biografia kogoś, kto wierzy w swoje wartości, może stać się przykładem dla innych
Prezydent słusznie podkreśla, że fałszowanie prawdy jest zarzewiem konfliktu – te kwestie warto poruszyć na forum Rady Bezpieczeństwa ONZ
Analiza uzasadnienia Prezydenta Andrzeja Dudy o podpisaniu nowelizacji ustawy o IPN
Podpisując ustawę o IPN i kierując ją do TK, Prezydent popełnia delikt konstytucyjny
Podpisując ustawę o IPN i kierując ją do TK, Prezydent RP działa z tzw. zamiarem ewentualnym sprzeniewierzenia się roli „strażnika Konstytucji” poprzez doprowadzenie do obowiązywania niekonstytucyjnych przepisów karnych
Prezydent nie powinien podpisywać ustaw, co do których konstytucyjności ma wątpliwości
Prezydent powinien więc był albo ustawę o IPN zawetować, albo skierować ją do TK w trybie prewencyjnym
Nowelizacja ustawy o IPN w świetle prawa międzynarodowego
Ustawa o IPN wymaga konsultacji ze specjalistami z zakresu prawa międzynarodowego, których zabrakło zarówno w 1998 r., jak i w trakcie przygotowań nowelizacji przyjętej przez polski parlament w 2018 r.
KRS była najbardziej apolitycznym organem strzegącym niezawisłości sędziów
Z kraju posiadającego najbardziej apolityczną Radę Sądownictwa stajemy się krajem, w którym będzie ona niezależna tylko z nazwy
W jaki sposób można poprawić zapisy nowelizacji ustawy o IPN
Nie akceptujemy sposobu, w jaki sformułowania „polskie obozy śmierci” i podobne manipulują faktami historycznymi. Jednak nie zwalnia to nas, prawników, z obowiązku krytykowania rozwiązań przyjętych przez polski parlament w nowelizacji ustawy o IPN
Za „polskie obozy śmierci” nadal nie będzie można karać – dr Małecki rozwiewa mit
Głośna nowelizacja ustawy o IPN procedowana w parlamencie nie spełni głównego propagandowego celu: nie umożliwi karania za sformułowanie „polskie obozy”
Walka o prawa autorskie do Wystawy głównej w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
Autorzy domagają się przywrócenia Wystawy do jej pierwotnej formy (sprzed dokonanych przez nową dyrekcję Muzeum zmian) oraz zasądzenia od Muzeum 10 000 zł na cele charytatywne
Nowelizacja ustawy o IPN to zagrożenie dla całej przestrzeni życia publicznego i toczącej się debaty o polskiej przeszłości
Jedynym krajem, który ściga za pomawianie narodu za popełnienie lub współudział w zbrodni, jest Turcja
Upolityczniona Krajowa Rada Sądownictwa
Procedura wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa jest wielokrotnie, politycznie zabezpieczona i uszczelniona. Czyni więc ten wybór wyborem czysto politycznym
Władze musiały wiedzieć o neofaszystach. Trzeba było reagować
Czy zachowania radykalne, wręcz faszystowskie, pozostaną na marginesie dyskursu publicznego, czy też zaczną rosnąć w siłę, zależało będzie od reakcji władz państwowych i organów ścigania
Rzecznik prasowy Sądu Najwyższego ws. wypowiedzi Premiera Morawieckiego
„Premier polskiego rządu prowadzi opartą na nieprawdzie kampanię przeciwko konstytucyjnemu organowi Rzeczpospolitej Polskiej”
Skarga nadzwyczajna nie uleczy bolączek wymiaru sprawiedliwości
Skarga nadzwyczajna to środek, który dubluje rozwiązania istniejące, destabilizuje porządek prawny, czyni z Polski kraj prawnie nieprzewidywalny i daje politykom kolejne narzędzie wpływu na sądownictwo
System Losowego Przydziału Spraw w sądach powszechnych
Wprowadzony system, podobnie jak dotychczasowy, pozostawia przestrzeń na ingerencję człowieka. Jedyna różnica to zaś organizacyjny szczebel interwencji, którą będzie teraz znacznie trudniej monitorować nie tylko organizacjom pozarządowym
Sądy osaczone
Liczę, że polscy sędziowie znajdą w sobie tyle odwagi, ile wielu ich starszych kolegów – choć niestety tylko część – zdobyła się na to, by działać zgodnie z sumieniem
Komitet Nauk Prawnych PAN wyraża sprzeciw wobec ustaw o KRS, SN, Ordynacji wyborczej, polityki kadrowej w sądach i składu oraz sposobu funkcjonowania TK
Wykorzystywany przez władze okres przedświąteczny, w którym nastąpiła intensyfikacja działań legislacyjnych, nie może skutkować osłabieniem naszej uwagi
Najnowsze wpisy
15.05.2024
Wyzwania ochrony praw człowieka w Polsce [raport Archiwum Osiatyńskiego]
26.04.2024
Ryszard Piotrowski – Opinia dotycząca zgodności z Konstytucją RP projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (druk nr 254)
26.04.2024
Marcin Dąbrowski – Opinia prawna w przedmiocie projektu ustawy: Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (druk sejmowy nr 254)
26.04.2024
Marcin Szwed – Opinia w sprawie konstytucyjności poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (wniesionego 6 marca 2024 roku)
26.04.2024
Kamila Sobieraj, Łukasz Żołądek – Ocena skutków regulacji zawartej w poselskim projekcie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (numer druku sejmowego 254)
26.04.2024