Opinia rzecznika generalnego TSUE w sprawie C‑132/20; Getin Noble Bank; przy udziale Rzecznika Praw Obywatelskich
Autor: Zarząd Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka
Tylko media niezależne od polityków mogą kontrolować działanie władz oraz ujawniać informacje ważne dla opinii publicznej – piszemy w oświadczeniu Zarządu HFPC w sprawie projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji skierowanego do Sejmu przez grupę 22 posłów Prawa i Sprawiedliwości. Zgodnie z projektem koncesję na nadawanie mogą uzyskać także podmioty zagraniczne pod […]
Obowiązkiem każdego prawnika jest nieustanne przypominanie, w każdy dostępny sposób, jaki jest standard wymierzania sprawiedliwości przez niezawisły, niezależny i bezstronny sąd, do którego dostęp nie może być limitowany, i który sprawy obywateli rozpoznaje w sposób jawny, w sprawiedliwej procedurze, z zachowaniem prawa do obrony, równości broni i przestrzeganiem praw także tych najsłabszych. Gwarantuje to każdemu […]
Autor raportu: Inicjatywa Wolne Sądy
ENNHRI (Europejska Sieć Organów Ochrony Praw Człowieka), Rule of Law Report 2021
ENHRI (Europejska Sieć Organów Ochrony Praw Człowieka), Rule of Law Report 2021
Komitet Obrony Sprawiedliwości (KOS), List Komitetu Obrony Sprawiedliwości KOS do Komisji Europejskiej, 19.05.2021
Opinia rzecznika generalnego TSUE Jewgienija Tanczewa z 15 kwietnia 2021 r. w sprawie C‑508/19.
The Justice Defence Committee (KOS), Open Letter to the European Commission, 28.03.2021
Autorzy raportu: Jarosław Gwizdak i Grzegorz Wiaderek
My, niżej podpisani sędziowie Sądu Najwyższego sprzeciwiamy się praktyce kierowania przez Prokuraturę wniosków o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej sędziów opartych na zarzutach związanych z procesem orzekania i wykonywania orzeczeń przez pracowników sekretariatów sądu.
We, the undersigned Supreme Court judges, oppose the practice of the Prosecutor’s Office of requesting for authorisation for criminal prosecution of judges based on allegations related to decision-making process and execution of judgments by the court’s staff […]
V-Dem is a unique approach to measuring democracy – historical, multidimensional, nuanced, and disaggregated – employing state-of-the-art methodology.
Wyrok w sprawie C‑824/18 mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Naczelny Sąd Administracyjny (Polska) postanowieniem z dnia 21 listopada 2018 r., które wpłynęło do Trybunału w dniu 28 grudnia 2018 r., uzupełniony postanowieniem z dnia 26 czerwca 2019 r., które wpłynęło do Trybunału w dniu 5 lipca 2019 r.,w postępowaniu […]
Kolejne nowelizacje polskiej ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa, które doprowadziły do zniesienia skutecznej kontroli sądowej rozstrzygnięć Rady o przedstawieniu Prezydentowi RP wniosków o powołanie kandydatów do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego, mogą naruszać prawo Unii
Taking Stock of Europe’s Actions
The Chamber of the European Court of Human Rights to which the case of Grzęda v. Poland (application no. 43572/18) was allocated has relinquished jurisdiction in favour of the Grand Chamber of the Court – ECHR 066 (2021).
Najnowsze wpisy
15.05.2024
Wyzwania ochrony praw człowieka w Polsce [raport Archiwum Osiatyńskiego]
26.04.2024
Ryszard Piotrowski – Opinia dotycząca zgodności z Konstytucją RP projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (druk nr 254)
26.04.2024
Marcin Dąbrowski – Opinia prawna w przedmiocie projektu ustawy: Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (druk sejmowy nr 254)
26.04.2024
Marcin Szwed – Opinia w sprawie konstytucyjności poselskiego projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (wniesionego 6 marca 2024 roku)
26.04.2024
Kamila Sobieraj, Łukasz Żołądek – Ocena skutków regulacji zawartej w poselskim projekcie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Trybunale Konstytucyjnym (numer druku sejmowego 254)
26.04.2024