Mąż skorumpował żonę. Prokuratura sprawdza absurdalny donos na krakowskich sędziów

Udostępnij

Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2000 roku dziennikarz „Gazety Stołecznej” w „Gazecie Wyborczej”. Od 2006 roku…

Więcej

Stołeczna prokuratura sprawdza, czy zostało „skorumpowanych” 38 krakowskich sędziów, którzy żądają sprostowania wywiadu premiera Morawieckiego w „Gazecie Polskiej” i wytoczyli tej gazecie sprawę sądową. Bo ktoś wpłacił za nich 600 zł opłaty za pozew. „Wpłacił mój mąż” - reaguje na ten absurd sędzia Edyta Barańska, jedna z 38 osób podpisanych pod pozwem



Jak ustaliło OKO.press, grupę 38 krakowskich sędziów sprawdza Prokuratura Rejonowa Warszawa-Wola. Wśród nich są m.in. znani z obrony wolnych sądów członkowie stowarzyszenia sędziów Themis: Waldemar Żurek (były rzecznik niezależnej KRS), Beata Morawiec (była prezes krakowskiego sądu odwołana przez Zbigniewa Ziobrę), czy sędzia Dariusz Mazur.

 

15 zł na osobę

 

Powodem sprawdzania jest donos o rzekomym skorumpowaniu krakowskich sędziów kwotą 600 zł. Wychodzi ok. 15 zł korzyści majątkowej na osobę. Skorumpować miała ich osoba, która opłaciła koszt złożenia ich pozwu przeciwko redaktorowi naczelnemu „Gazety Polskiej” Tomaszowi Sakiewiczowi. Sędziowie zażądali w pozwie sprostowanie słów Mateusza Morawieckiego o przestępczym układzie w krakowskim sądzie, które padły w wywiadzie udzielonym tej gazecie.

 

Prokuratura do zawiadomienia podeszła poważnie. Z informacji OKO.press wynika, że zażądała dokumentów z akt sądowych procesu przeciwko Sakiewiczowi. Nie zapadła jeszcze decyzja o śledztwie, trwa postępowanie sprawdzające, czy są podstawy do wszczęcia lub odmowy. Decyzja powinna zapaść w 30 dni.

 

Doniosło stowarzyszenie mieszkańców?

 

OKO.press zwróciło się z pytaniem o tę sprawę do szefowej Prokuratury Rejonowej Warszawa-Wola Małgorzaty Skrzypczak, ale odmówiła rozmowy, odsyłając do rzecznika prasowego. A rzecznik Prokuratury Okręgowej w Warszawie Łukasz Łapczyński napisał w odpowiedzi, że zawiadomienie złożyło „jedno ze stowarzyszeń mieszkańców”.

 

Zaś z „treści pisemnego zawiadomienia wynika, iż dotyczy ono podejrzenia popełniania przestępstwa korupcji”.

 

To mój mąż przelał kwotę

 

Zapytaliśmy o „korupcję” sędzię Edytę Barańską z Sądu Okręgowego w Krakowie, która jest w grupie 38 sędziów pozywających szefa „Gazety Polskiej”. Barańska mówi, że opłatę za pozew przelał na rachunek sądu jej mąż.

 

„Mam z nim wspólność majątkową. Mąż często opłaca nasze rachunki” – mówi sędzia Barańska. Dodaje, że to tak jakby ona sama zapłaciła za pozew.

 

Zdaniem prawników, z którymi rozmawiało OKO.press, sprawa ta jest absurdalna i prokuratura jak najszybciej powinna odmówić śledztwa. Może jednak wywołać zainteresowanie kierownictwa prokuratury na czele ze Zbigniewem Ziobrą. Bo dotyczy sędziów, którzy bronią sądów przed obecną władzą oraz tę władzę krytykują.

 

Ponadto sędziowie pozwali premiera Mateusza Morawieckiego. Nie można więc wykluczyć, że prokuratura będzie dokładnie wszystko sprawdzać zanim wyda jakąkolwiek decyzję.

 

Kto ma zapłacić?

 

Skąd wziął się donos na sędziów? O sprawie opłaty od pozwu było głośno. Prawnicy dyskutowali o tym nawet na Twitterze z prezes Sądu Okręgowego w Warszawie.

 

Raban wokół opłaty za pozew zrobił redaktor naczelny „Gazety Polskiej” Tomasz Sakiewicz. Na procesie o sprostowanie zarzucił sądowi, że zwolnił ich z wpisu. Faktycznie, sąd pierwotnie uznał, że od tego typu sprawy – sprostowania, wpis się nie należy.

 

Ale sędziowie niezależnie od tego opłatę 600 zł uiścili. Gdy zrobił się wokół tego szum, sędzia prowadząca proces, wydając wyrok zdecydowała, że skoro opłata jest już wpłacona, to sąd obciąży nią sędziów.

 

Sprawę pozwu o sprostowanie słów premiera Morawieckiego OKO.press opisało w tekście:

 

Przeczytaj: Sędziowie z Krakowa pozywają „Gazetę Polską”. Chcą sprostowania słów premiera Morawieckiego

 

W styczniu 2019 roku Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił pozew. Sąd uznał, że Morawiecki mówiąc o patologiach nie mówił o sędziach z Sądu Okręgowego w Krakowie, tylko odnosił się do krakowskiego sądu apelacyjnego.

 

Sędzia uznała też, że wywiad był autoryzowany, a wypowiedzi premiera były dozwoloną opinią, której nie można sprostować. W tym wyroku sędzia zdecydowała się też przyjąć 600 zł opłaty za pozew, choć wcześniej zwolniła z niej sędziów. OKO.press pisało o tym wyroku.

 

Przeczytaj: Sakiewicz wygrał z krakowskimi sędziami. Będzie pozew sędziów przeciw premierowi?

 

Apelacja uwzględniona

 

Sędziowie złożyli apelację i Sąd Apelacyjny w Warszawie w marcu tego roku uchylił wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania. Sąd apelacyjny uznał m.in., że nie ma przeszkód, by móc żądać sprostowania do autoryzowanego wywiadu. Wyrok ten opisaliśmy w tekście:

 

Przeczytaj: Sędziowie z Krakowa wygrali z „Gazetą Polską”. Będzie sprostowanie słów premiera Morawieckiego?

 

Sprawa powinna teraz wrócić jak najszybciej do Sądu Okręgowego, by ten mógł wydać nowy wyrok. Akta sprawy nadal są jednak w Sądzie Apelacyjnym. Z tych akt prokuratura dostała dokumenty dotyczące opłaty w wysokości 600 zł i decyzję sędzi o zwolnieniu krakowskich sędziów z wpisu.

 


 

Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się na newsletter Archiwum Osiatyńskiego. W każdą środę dostaniesz wybór najważniejszych tekstów, a czasem również zaproszenia na wydarzenia.

 


 

W tym tygodniu obchodzimy drugą rocznicę śmierci profesora Wiktora Osiatyńskiego. Przeczytaj jak działa Archiwum Osiatyńskiego i dlaczego potrzebujemy Twojego wsparcia. Udostępnij zbiórkę znajomym i pomóż nam dalej realizować pomysł Profesora! Dołącz do zbiórki na Archiwum Osiatyńskiego https://pomagam.pl/archiwum2019

 



Autor


Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2000 roku dziennikarz „Gazety Stołecznej” w „Gazecie Wyborczej”. Od 2006 roku…


Więcej

Opublikowany

20 maja 2019





Inne głosy w debacie



Inne artykuły tego autora

16.02.2020

Iustitia: Listy do KRS poparli niemal wyłącznie beneficjenci rządów PiS. Publikujemy pełen wykaz

16.02.2020

Rzecznik dyscyplinarny Ziobry uczcił ustawę kagańcową. Zrobił sędziemu dyscyplinarkę za pytanie do SN

15.02.2020

Iustitia: Nie ma KRS. Maciej Nawacki miał za mało podpisów

14.02.2020

Wdzięczność Ziobry? Po podpisie list KRS wielu dostało stanowiska lub awanse

13.02.2020

Sędziowie nie boją się ustawy kagańcowej PiS: Ślubowaliśmy Polsce, nie politykom

13.02.2020

Sędziowie bojkotują konkursy neo-KRS na awanse do wyższych instancji. Pierwsza Łódź, teraz Olsztyn

13.02.2020

Przeciek nazwisk z list poparcia do KRS nic nie wyjaśnia. Nawacki i KRS nadal mają problem

12.02.2020

Sędziowie z Olsztyna złożyli zawiadomienie do prokuratury na Macieja Nawackiego za podarcie uchwały

11.02.2020

Rzecznik dyscyplinarny Schab ściga sędziów za uchylone wyroki. Czy będzie ścigał sam siebie?

11.02.2020

Ziobro już nie kryje, co zrobi z sądami. Będzie reorganizacja i wielka czystka w całej Polsce

09.02.2020

Powstał fundusz dla represjonowanych sędziów. Między innymi dla Juszczyszyna, któremu zabrano połowę pensji

08.02.2020

Sędzia Nawacki, drąc publicznie uchwały, popełnił przestępstwo?

05.02.2020

Izba Dyscyplinarna próbuje uciszyć Juszczyszyna. Zawiesiła go w obowiązkach sędziego i obcięła pensję

02.02.2020

OKO.press ujawnia: Aż 10 z 11 rzeczników dyscyplinarnych powołano wbrew prawu. Ziobro ma problem

01.02.2020

Rzecznik dyscyplinarny Ziobry po kolei wyłapuje prokuratorów za Marsz Tysiąca Tóg. Grożą im nawet zarzuty karne

31.01.2020

Powołana przez PiS Izba Dyscyplinarna wzmocniona. Idą do niej współpracownicy Ziobry

29.01.2020

Państwo musi wypłacić odszkodowanie, bo rzecznik dyscyplinarny Ziobry opieszale załatwia sprawy zwykłych obywateli

29.01.2020

News OKO.press. Liniowy prokurator postawił się Bogdanowi Święczkowskiemu. Został zdegradowany

28.01.2020

Sędziowie wykonują uchwałę SN. W Łodzi sędzia awansowany przez nową KRS sam przestał sądzić

26.01.2020

Policja ściga ponad 50 sędziów z Krakowa. Doniósł na nich dyrektor sądu z nominacji ministra Ziobry



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200