Fundacja Helsińska: Rząd zaprowadził Polskę na peryferia demokracji. Uchwała SN daje mu szansę na odwrót

Udostępnij

W Archiwum Wiktora Osiatyńskiego od 2017 roku dokumentujemy, analizujemy i objaśniamy zmiany w zakresie praworządności w Polsce.

Więcej

Helsińska Fundacja Praw Człowieka reakcje rządu na uchwałę połączonych Izb Sądu Najwyższego z 23 stycznia uznaje za "rażący przejaw instrumentalizacji prawa dla realizacji interesów partyjnych" i "niezrozumienie zasady trójpodziału władzy". Fundacja wskazuje, że uchwała SN może być szansą dla rządu na wycofanie się z przynajmniej części wprowadzonych zmian.



Oświadczenie Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka to reakcja na próby podważenie uchwały Sądu Najwyższego, do których ucieka się rząd.

 

Przypomnijmy, 23 stycznia sędziowie połączonych Izb SN – Cywilnej, Karnej i Pracy i Ubezpieczeń Społecznych – orzekli, że:

 

  • składy Sądu Najwyższego, w których zasiadają osoby powołane na wniosek obecnej KRS, zawsze są wadliwe;
  • weryfikacji mogą podlegać także składy sądów powszechnych i wojskowych, w których zasiadają osoby powołane na wniosek obecnej KRS.

 

W ocenie HFPC uchwała Sądu Najwyższego jest wyrazem najwyższej odpowiedzialności za państwo, los wymiaru sprawiedliwości, a także ochronę prawa każdego obywatela do rzetelnego procesu.

 

Za to zachowanie przedstawicieli rządu – m.in. wniosek premiera Mateusza Morawieckiego do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności uchwały z przepisami Konstytucji czy oświadczenie Ministerstwa Sprawiedliwości, które uchwałę uznało za nieważną  – nazywają„kolejnym rażącym przejawem instrumentalizacji prawa dla realizacji interesów partyjnych”.

 

Rząd doprowadził do chaosu, uchwała to szansa, by się wycofać

 

Helsińskiej Fundacja Praw Człowieka krytykuje działania rządu nazywane „reformą wymiaru sprawiedliwości”. „Systemowe zmiany wprowadzane w sądownictwie nie rozwiązały licznych problemów polskiego wymiaru sprawiedliwości, lecz wręcz je pogłębiły.

 

Działania rządzącej większości w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości zaprowadziły Rzeczpospolitą Polską na peryferia demokracji parlamentarnej, osłabiły jej pozycję międzynarodową i doprowadziły do chaosu prawnego zagrażającego wszystkim obywatelom” – czytamy w oświadczeniu.

 

HFPC wskazuje, że uchwała SN może być szansą dla rządu na wycofanie się co najmniej z części wprowadzonych zmian. „Pozwala także na rozpoczęcie realnej, a nie udawanej reformy wymiaru sprawiedliwości. Reformy opartej na diagnozie problemu, współdziałaniu zainteresowanych środowisk i poszanowania porządku konstytucyjnego Rzeczpospolitej Polskiej” – piszą przedstawiciele Fundacji.

 

Poniżej cały tekst oświadczenia z 24 stycznia 2020.

 


 

Wydarzenia ostatnich dni, w tym przede wszystkim w oczywisty sposób bezzasadny wniosek Marszałek Sejmu skierowany do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie rzekomego sporu kompetencyjnego, liczne wystąpienia kluczowych polityków rządzącej większości parlamentarnej wykazujące niezrozumienie zasady trójpodziału władz i roli niezależnych sądów w państwie demokratycznym oraz zapowiedź wniosku Prezesa Rady Ministrów do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z Konstytucją uchwały Sądu Najwyższego, stanowią kolejny rażący przejaw instrumentalizacji prawa dla realizacji interesów partyjnych.

 

Uchwała połączonych Izb Sądu Najwyższego: Cywilnej, Karnej oraz Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 23 stycznia 2020 r. (sygn. BSA I-4110-1/20) wbrew twierdzeniom przedstawicieli obozu rządzącego nie podważa uprawnień Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej do powoływania sędziów.

 

Uchwała połączonych Izb Sądu Najwyższego jest wyrazem najwyższej odpowiedzialności za państwo, za los wymiaru sprawiedliwości i ochronę prawa każdego obywatela do rzetelnego procesu. W dramatycznym kontraście do tej uchwały pozostają podejmowane od pięciu lat działania rządzącej większości określane jako “reforma wymiaru sprawiedliwości”. Systemowe zmiany wprowadzane w sądownictwie nie rozwiązały licznych problemów polskiego wymiaru sprawiedliwości, lecz wręcz je pogłębiły.

 

Działania rządzącej większości w zakresie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości zaprowadziły Rzeczpospolitą Polską na peryferia demokracji parlamentarnej, osłabiły jej pozycję międzynarodową i doprowadziły do chaosu prawnego zagrażającego wszystkim obywatelom.

 

Uchwała Sądu Najwyższego daje przedstawicielom najważniejszych władz państwowych okazję do wycofania się co najmniej z części wprowadzonych zmian. Pozwala także na rozpoczęcie realnej, a nie udawanej reformy wymiaru sprawiedliwości. Reformy opartej na diagnozie problemu, współdziałaniu zainteresowanych środowisk i poszanowania porządku konstytucyjnego Rzeczpospolitej Polskiej.

 

Tylko taka reforma jest drogą wyjścia z kryzysu, w który wpędzili Polskę politycy.

 

Zarząd Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka

 


 

Kwestie dotyczące praworządności w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej będziemy dalej monitorować oraz wyjaśniać na łamach Archiwum Osiatyńskiego, a także – po angielsku – na stronie Rule of Law in Poland.

 

Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się na newsletter Archiwum Osiatyńskiego. W każdą środę dostaniesz wybór najważniejszych tekstów, a czasem również zaproszenia na wydarzenia.



Autor


W Archiwum Wiktora Osiatyńskiego od 2017 roku dokumentujemy, analizujemy i objaśniamy zmiany w zakresie praworządności w Polsce.


Więcej

Opublikowany

25 stycznia 2020






Inne artykuły tego autora

29.02.2024

To już oficjalne: 137 mld euro z KPO odblokowane

20.02.2024

Jak odbudować państwo prawa w Polsce? Prof. Morijn: Realizm niech przeważa nad puryzmem

17.01.2024

Rząd powinien przywrócić Europejskiej Konwencji Praw Człowieka należne miejsce

04.01.2024

Minister Kultury wobec mediów publicznych działał w celu usprawiedliwionym konstytucyjnie [ANALIZA]

04.01.2024

List Otwarty Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Sędziów Administracyjnych do Prezesa NSA

29.12.2023

Sytuacja w mediach publicznych. RPO Marcin Wiącek pisze do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

27.12.2023

Czego może nas nauczyć kryzys medialny

22.12.2023

Sędzia Przymusiński do dr. Szweda i innych wątpiących: cały czas wisi nad nami problem neosędziów. Zwlekanie z koniecznymi decyzjami niczemu nie służy

18.12.2023

Jak przywrócić w Polsce praworządność? Sędzia Przymusiński: Sejmie, przyjmij te dwie uchwały! [Gazeta Wyborcza]

13.12.2023

Rozliczenie PiS to nie Norymberga. Niesiołowski polemizuje z Matczakiem [Gazeta Wyborcza, Stefan Niesiołowski]

13.12.2023

Dziś znowu mamy prawo do dumy [Gazeta Wyborcza, Adam Michnik]

11.12.2023

Wrzosek: Tylko radykalna naprawa prokuratury. Usunąć ludzi Ziobry, cofnąć awanse, dać niezależność

29.11.2023

Sejm odwoła członków komisji LexTusk. Ale przyszły rząd nie chce jej likwidować

17.11.2023

Piotr Mikuli: W sprawie ewentualnych uchwał Sejmu RP dotyczących dublerów i członków neo-KRS [Konstytucyjny.pl]

16.11.2023

Państwowe spółki przyczyniły się do kryzysu demokracji. Czy prawo może temu zapobiec? [Analiza]

15.11.2023

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w SN nie jest niezależnym sądem [analiza]

14.11.2023

W okresie zmiany rządu nie powinno się podejmować poważnych rozstrzygnięć – apel Komitetu Nauk Prawnych PAN do doktora nauk prawnych

07.11.2023

Schodzimy z naszej reduty, banery zachowujemy [Gazeta Wyborcza, List do redakcji]

02.11.2023

Stanowisko dotyczące znaczenia Deklaracji z Reykjaviku  przyjętej na IV Szczycie Rady Europy

31.10.2023

Nasze demokratyczne grzechy główne, czyli jak poprawić III RP [Gazeta Wyborcza, Marek Beylin]



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200