Projekt Ustawy zakłada w art. 1 § 3, że sędziowie pokoju będą wykonywać zadania z zakresu wymiaru sprawiedliwości. Zgodnie z treścią art. 175 pkt 1 Konstytucji RP wymiar sprawiedliwości w Rzeczpospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. W strukturze sądów powszechnych istnieje możliwość wyodrębnienia sądów pokoju, jednak zgodne z Konstytucją […]
Projekt Ustawy zakłada w art. 1 § 3, że sędziowie pokoju będą wykonywać zadania z zakresu wymiaru sprawiedliwości. Zgodnie z treścią art. 175 pkt 1 Konstytucji RP wymiar sprawiedliwości w Rzeczpospolitej Polskiej sprawują Sąd Najwyższy, sądy powszechne, sądy administracyjne oraz sądy wojskowe. W strukturze sądów powszechnych istnieje możliwość wyodrębnienia sądów pokoju, jednak zgodne z Konstytucją RP realizowanie wymiaru sprawiedliwości możliwe jest wyłącznie z udziałem sędziów powołanych zgodnie z treścią art. 179 Konstytucji RP. Norma ta przewiduje powołanie sędziów przez Prezydenta Rzeczpospolitej na wniosek Krajowej Rady Sądownictwa na czas nieoznaczony. Tymczasem projekt Ustawy wprowadza, niedającą się pogodzić z wymogiem konstytucyjnym, sześcioletnią kadencyjność sędziego pokoju. Również sposób wyboru, w wyborach powszechnych, nie spełnia wymogów konstytucyjnych. Konstytucja RP nie przewiduje możliwości sprawowania wymiaru sprawiedliwości przez sędziów wybieranych w wyborach powszechnych, w trybie Kodeksu wyborczego.
Projekt Ustawy przewiduje zatem wprowadzenie sędziów pokoju, niebędących sędziami w rozumieniu konstytucyjnym, którzy nie są umocowani do sprawowania wymiaru sprawiedliwości w Polsce.