Stanowisko Stowarzyszenia Sędziów THEMIS dot. odmowy wykonania prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego

Udostępnij

W Archiwum Wiktora Osiatyńskiego od 2017 roku dokumentujemy, analizujemy i objaśniamy zmiany w zakresie praworządności w Polsce.

Więcej

Stanowisko w przedmiocie odmowy wykonania prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 czerwca 2019 roku.



Prawo do informacji publicznej zagwarantowane w art. 61 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej jest jednym z najważniejszych praw przysługujących obywatelom w demokratycznym państwie prawnym. Pozwala ono na społeczną kontrolę działań organów władzy publicznej i czyni te działania transparentnymi.

 

Obywatele Rzeczypospolitej Polskiej zostali tego prawa w sposób arbitralny i bezprawny pozbawieni, co do informacji dotyczącej trybu wyboru członków Krajowej Rady Sądownictwa.

 

W związku z tym nie ma możliwości ustalenia, czy przewidziana w ustawie procedura tworzenia list poparcia kandydatów do KRS przeprowadzona została w sposób prawidłowy. Możliwości tej najpierw pozbawieni zostali ustawą posłowie, których zadaniem był wybór członków  KRS, a obecnie również obywatele nie mogą dowiedzieć się czy Marszałek Sejmu działał zgodnie z prawem.

 

Krajowa Rada Sądownictwa ma stać na straży niezależności sądów i niezawisłości sędziów. Skład Rady i sposób jej powołania ma zatem ogromny wpływ na to czy może ona prawidłowo wykonywać powierzone jej obowiązki, czy też jest organem upolitycznionym, pozostającym na usługach władzy wykonawczej.

 

Prawomocny wyrok sądu staje się prawem i źródłem obowiązków dla stron postępowania. Wszyscy, w tym również Marszałek Sejmu, są równi wobec prawa, a niewykonywanie prawomocnych wyroków sądów jest bezprawiem, które nie może być tolerowane w praworządnym państwie.

 

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nie ma kompetencji do oceny czy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego jest zgodny z prawem. Przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych (RODO), w tym zwłaszcza art. 86, pozwalają na ujawnienie danych osobowych. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny ma obowiązek orzekania zgodnie z obowiązującym w dniu orzekania stanem prawnym i uchylania wyroków bądź decyzji rażąco naruszających prawo. Kwestie zgodności orzeczenia wydanego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny z przepisami RODO były zatem również przedmiotem rozpoznania przez Naczelny Sąd Administracyjny.

 

Postanowienie nakazujące Marszałkowi Sejmu wstrzymanie się z ujawnieniem list poparcia osób kandydujących do KRS, to kolejny bezprawny i naruszający wszelkie standardy wybieg władzy ustawodawczej i wykonawczej mający na celu utajnienie procedury tworzenia obecnej neo KRS.  Pozbawia to obywateli konstytucyjnego prawa do informacji publicznej i czyni coraz bardziej wątpliwą legalność działania obecnej Rady. Wątpliwości takie są  tym bardziej zasadne, że  oczekujemy na orzeczenie TSUE dotyczące zgodności procedury wyboru Krajowej Rady Sądownictwa  z normami unijnymi, zakładającymi całkowitą apolityczność Rady.

 

Wszyscy obywatele i sędziowie Rzeczypospolitej Polskiej powinni mieć świadomość, że organ którego najważniejszym zadaniem jest ochrona niezawisłości sędziów i niezależności sądów został wybrany w sposób, którego władza nie chce ujawnić i którego legalność działania jest zasadnie kwestionowana. Poza tym żyjemy w państwie w którym prawomocny wyrok nawet najwyższego organu sądowego może zostać niewykonany przez urzędnika – nominata władzy wykonawczej pod jakimkolwiek pretekstem, co stanowi przykład czystego bezprawia i przejaw anarchizacji życia publicznego.

 

W związku z powyższym wzywamy Marszałka Sejmu do niezwłocznego wykonania prawomocnego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 czerwca 2019 roku.

 

Źródło: http://themis-sedziowie.eu/aktualnosci/stanowisko-stowarzyszenia-sedziow-themis-w-przedmiocie-odmowy-wykonania-prawomocnego-wyroku-naczelnego-sadu-administracyjnego-z-dnia-28-czerwca-2019-roku/

 


 

Kwestie dotyczące praworządności w Polsce oraz w całej Unii Europejskiej będziemy dalej monitorować oraz wyjaśniać na łamach Archiwum Osiatyńskiego, a także – po angielsku – na stronie Rule of Law in Poland.

 

Podoba Ci się ten artykuł? Zapisz się na newsletter Archiwum Osiatyńskiego. W każdą środę dostaniesz wybór najważniejszych tekstów, a czasem również zaproszenia na wydarzenia.

 



Autor


W Archiwum Wiktora Osiatyńskiego od 2017 roku dokumentujemy, analizujemy i objaśniamy zmiany w zakresie praworządności w Polsce.


Więcej

Opublikowany

31 lipca 2019






Inne artykuły tego autora

22.04.2024

Zakaz aborcji to naruszenie praw kobiety, jej życia prywatnego. Polemika z prof. Zollem

29.02.2024

To już oficjalne: 137 mld euro z KPO odblokowane

20.02.2024

Jak odbudować państwo prawa w Polsce? Prof. Morijn: Realizm niech przeważa nad puryzmem

17.01.2024

Rząd powinien przywrócić Europejskiej Konwencji Praw Człowieka należne miejsce

04.01.2024

Minister Kultury wobec mediów publicznych działał w celu usprawiedliwionym konstytucyjnie [ANALIZA]

04.01.2024

List Otwarty Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Sędziów Administracyjnych do Prezesa NSA

29.12.2023

Sytuacja w mediach publicznych. RPO Marcin Wiącek pisze do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

27.12.2023

Czego może nas nauczyć kryzys medialny

22.12.2023

Sędzia Przymusiński do dr. Szweda i innych wątpiących: cały czas wisi nad nami problem neosędziów. Zwlekanie z koniecznymi decyzjami niczemu nie służy

18.12.2023

Jak przywrócić w Polsce praworządność? Sędzia Przymusiński: Sejmie, przyjmij te dwie uchwały! [Gazeta Wyborcza]

13.12.2023

Rozliczenie PiS to nie Norymberga. Niesiołowski polemizuje z Matczakiem [Gazeta Wyborcza, Stefan Niesiołowski]

13.12.2023

Dziś znowu mamy prawo do dumy [Gazeta Wyborcza, Adam Michnik]

11.12.2023

Wrzosek: Tylko radykalna naprawa prokuratury. Usunąć ludzi Ziobry, cofnąć awanse, dać niezależność

29.11.2023

Sejm odwoła członków komisji LexTusk. Ale przyszły rząd nie chce jej likwidować

17.11.2023

Piotr Mikuli: W sprawie ewentualnych uchwał Sejmu RP dotyczących dublerów i członków neo-KRS [Konstytucyjny.pl]

16.11.2023

Państwowe spółki przyczyniły się do kryzysu demokracji. Czy prawo może temu zapobiec? [Analiza]

15.11.2023

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w SN nie jest niezależnym sądem [analiza]

14.11.2023

W okresie zmiany rządu nie powinno się podejmować poważnych rozstrzygnięć – apel Komitetu Nauk Prawnych PAN do doktora nauk prawnych

07.11.2023

Schodzimy z naszej reduty, banery zachowujemy [Gazeta Wyborcza, List do redakcji]

02.11.2023

Stanowisko dotyczące znaczenia Deklaracji z Reykjaviku  przyjętej na IV Szczycie Rady Europy



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200