Wałęsa wygrywa w Strasburgu. Mamy systemowy problem z KRS, Izbą Kontroli SN i skargą nadzwyczajną

Udostępnij

Absolwentka prawa i filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Publikowała m.in. w Dwutygodniku, Res Publice Nowej i Magazynie Kulturalnym.

Więcej

Trybunał w Strasburgu orzekł, że Zbigniew Ziobro jako Prokurator Generalny nadużył swoich uprawnień, kierując się politycznymi motywacjami. Wyrok po jego skardze nadzwyczajnej wydała Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych, która nie jest bezstronnym i niezawisłym sądem



W CZWARTEK 23 listopada 2023 Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu wydał wyrok w sprawie Wałęsa przeciwko Polsce. ETPCz orzekł, że doszło do naruszenia art. 6 ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, a także zasady pewności prawa. Lecha Wałęsę pozbawiono prawa do niezawisłego i bezstronnego sądu ustanowionego ustawą. Złamano także art. 8 Konwencji mówiący o prawie do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.

 

 

 

 

O co chodzi w sprawie Wałęsy?

 

 

 

W 2005 roku Wałęsa pozwał Krzysztof Wyszkowskiego, opozycjonistę i swojego byłego przyjaciela, za wypowiedzi wygłoszone na antenie TVN i TVP. Wyszkowski stwierdził wtedy między innymi, że Wałęsa był „współpracownikiem o pseudonimie Bolek, który donosił na swoich kolegów i otrzymywał za to pieniądze”. Wałęsa pozwał go w trybie cywilnym, domagając się przeprosin. Wałęsa przegrał w pierwszej instancji, ale w 2011 roku Sąd Apelacyjny w Gdańsku nakazał Wyszkowskiemu przeprosiny, a następnie Sąd Najwyższy odrzucił skargę kasacyjną.

 

 

 

 

W 2017 spór medialnie odżył w związku z teczkami „Bolka” ujawnionymi w domu generała Czesława Kiszczaka. W 2018 roku PiS wprowadził instytucję skargi nadzwyczajnej pozwalającej wzruszać prawomocne wyroki. Z możliwości tej natychmiast skorzystał Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro i w 2020 roku skierował sprawę Wałęsy i Wyszkowskiego do nowo powstałej w SN Izby Kontroli Nadzwyczajnej. Izba w 2021 roku uchyliła niekorzystny dla Wyszkowskiego wyrok i zamknęła sprawę, co skłoniło Wałęsę do skierowania skargi do ETPCz.

 

 

 

 

Co ciekawe, Wyszkowski wcześniej sam złożył wniosek do Trybunału w Strasburgu, argumentując, że Polska naruszyła jego prawo wolności wypowiedzi wyrokiem z 2011 roku. W 2021 roku sprawa spadła jednak z wokandy ETPCz ze względu na to, że rząd sam przyznał, że naruszono prawa skarżącego i wypłacił odszkodowanie.

IKNiSP nie jest sądem

 

 

 

W wyroku Wałęsa przeciwko Polsce Trybunał po pierwsze stwierdził, że Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego, która rozpatrywała skargę nadzwyczajną, nie była „niezależnym i bezstronnym sądem ustanowionym na mocy ustawy”. Nie jest to zaskoczenie, ETPC przesądzał to już w innych wyrokach. Czołowym przykładem jest orzeczenie Dolińska-Ficek i Ozimek przeciwko Polsce z 2021 roku.

 

 

 

 

IKNiSP to nowa izba Sądu Najwyższego, powołana do życia przez rząd PiS w ramach tzw. „reformy sądowej”. Problem z jej niezależnością i bezstronnością bierze się stąd, że osoby w niej zasiadające wyłoniono w procedurze przed tzw. neo-KRS, czyli Krajową Radą Sądownictwa, która po zmianach dokonanych po 2017 roku nie jest wystarczająco niezależna od władzy wykonawczej i ustawodawczej. Dodatkowo prezydent Andrzej Duda powoływał do izby sędziów, pomimo orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego wstrzymującego wykonalność uchwał KRS.

 

 

 

 

Cały proces obsadzania nowej izby SN, jak oceniał w poprzednich wyrokach ETPCz, odznaczał się „całkowitym ignorowaniem autorytetu, niezawisłości i roli sądownictwa”. Rozpatrywanie sprawy Lecha Wałęsy przez taki organ oznaczało zatem naruszenie jego prawa do rzetelnego procesu. Czyli naruszenie art. 6 Konwencji.

 

 

 

Skarga nadzwyczajna narusza pewność prawa

 

 

 

 

ETPCz uznał także, że w sprawie doszło do naruszenia zasady pewności prawa. Prokurator Generalny posiada „nieograniczoną władzę kwestionowania praktycznie każdego ostatecznego orzeczenia sądu”, a do tego, jako Minister Sprawiedliwości, jest również częścią władzy wykonawczej „posiadającej znaczną władzę nad sądami i wywierającej silny wpływ na Krajową Radę Sądownictwa”. Stwarza to warunki, w których skarga łatwo może stać się narzędziem politycznym w rękach władzy wykonawczej.

 

 

 

 

Sama zaś jej konstrukcja, fakt, że Prokurator Generalny miał możliwość wzruszenia prawomocnego wyroku wydanego tak dawno, była w ocenie ETPCz niezgodna z zasadami pewności prawa i powagi rzeczy osądzonej.

 

 

 

 

Przypomnijmy, w latach 2018-2021 przy pomocy skargi nadzwyczajnej można było zaskarżać prawomocne wyroki wydane od roku 1997. Obecnie termin ten wynosi pięć lat.

 

 

 

PiS wykorzystał prawo w politycznym sporze

 

 

 

 

 

ETPCz zauważył, że całej sprawy nie da się oddzielić od jej politycznego tła i kontekstu. Między Lechem Wałęsą a kierownictwem partii PiS i Zjednoczonej Prawicy trwa wieloletni i publiczny konflikt. „Jedną z głównych kwestii spornych jest rzekoma współpraca skarżącego [Lecha Wałęsy] z komunistyczną Służbą Bezpieczeństwa. Wydaje się, że istnieje polaryzacja poglądów na temat działalności skarżącego jako byłego działacza antykomunistycznego, przywódcy „Solidarności” i byłego Prezydenta RP, jednak niewątpliwie najostrzejsze oskarżenia o współpracę z komunistycznymi służbami specjalnymi – leżące u podstaw postępowania w sprawie o zniesławienie skarżącego – pochodziły od partii PiS i jej zwolenników, a także samego Prokuratora Generalnego” – odnotowuje Trybunał.

 

 

 

 

 

 

„Jak wynika z materiału znajdującego się w posiadaniu Trybunału, od dłuższego czasu pan Wyszkowski odgrywa jedną z kluczowych ról w rozpowszechnianiu tych oskarżeń w społeczeństwie. Oczywiste jest także, że jest on ściśle powiązany politycznie z kierownictwem PiS i rządem sojuszu Zjednoczonej Prawicy”.

 

 

 

 

ETPCz podkreślił, że w swojej skardze Prokurator Generalny zaprezentował stanowisko popierające słowa Krzysztofa Wyszkowskiego. Co więcej, Ziobro wyraził publiczne zadowolenie, że dzięki wyrokowi IKNiSP „prawda w końcu zwyciężyła”, pomimo faktu, że izba w ogóle nie orzekała co do rzekomej współpracy Wałęsy z SB.

 

 

 

 

 

 

„(…) jedną rzeczą jest utrzymywanie zdecydowanych i wrogich opinii na temat swoich przeciwników politycznych, a drugą dochodzenie tych opinii za pośrednictwem państwowego mechanizmu sądowniczego, korzystając ze swoich wyjątkowych ustawowych uprawnień do kwestionowania ostateczności niekorzystnego wyroku w sprawie osoby blisko powiązanej politycznie” – ocenił Trybunał.

 

 

 

 

 

 

I podsumował, że nie istniały żadne okoliczności, które uzasadniałyby wzruszenie prawomocnego wyroku w sprawie Wałęsa – Wyszkowski. W istocie doszło po prostu do „nadużycia procedury prawnej przez władzę państwową kierującą się własnymi przekonaniami i motywami politycznymi”.

 

 

 

 

 

ETPCz orzekł, że ze względu na te naruszenia Polska ma zapłacić Lechowi Wałęsie 30 tysięcy euro odszkodowania.

 

 

 

 

 

ETPCz: Problem jest systemowy

 

 

 

 

Wyrok Wałęsa przeciwko Polsce jest jednak również tak zwanym wyrokiem pilotażowym. ETPCz uznał, że powyższe naruszenia artykułu 6 ust. 1 Konwencji mają źródło w problemach systemowych związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem krajowego ustawodawstwa i praktyki. Składają się na nie:

  • wadliwa procedura powoływania sędziów z udziałem Krajowej Rady Sądownictwa ustanowiona ustawą zmieniającą z 2017 roku;
  • wynikający z tego brak niezależności Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego;
  • wyłączna właściwość Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego w sprawach związanych z zarzutem braku niezawisłości sędziego lub sądu;
  • wady skargi nadzwyczajnej (uprawnienie używane przez Prokuratora Generalnego, który piastuje stanowisko z politycznego nadania, a zarazem wywiera zarazem wpływ na sądy);
  • wyłączna kompetencja Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego do rozpatrywania skarg nadzwyczajnych.

By położyć kres tym systemowym naruszeniom, Polska musi „podjąć odpowiednie środki legislacyjne i inne, aby zapewnić w swoim krajowym porządku prawnym zgodność z wymogami »niezawisłego i bezstronnego sądu ustanowionego ustawą« oraz zasady pewności prawa gwarantowanymi przez ten przepis”.



Autor


Absolwentka prawa i filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Publikowała m.in. w Dwutygodniku, Res Publice Nowej i Magazynie Kulturalnym.


Więcej

Opublikowany

24 listopada 2023






Inne artykuły tego autora

29.01.2025

Ustawa incydentalna skazana na porażkę. Czy Izba Kontroli może orzec o nieważności wyborów?

23.11.2024

Wniosek o zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Ziobry trafił do Sejmu Zapisz na później

30.09.2024

Prokuratura wnioskuje o uchylenie immunitetu Marcina Romanowskiego

31.08.2024

Decyzja Izby Kontroli w sprawie uchwały PKW to nie będzie wyrok niezależnego sądu – mówi sędzia SN

30.08.2024

Prezydent planuje podsunąć Tuskowi kandydata na „komisarza” w kolejnej Izbie SN

27.08.2024

Donald Tusk dał zielone światło dla wyboru neo-sędziego na prezesa Izby Cywilnej SN

26.08.2024

Prokurator o wytycznych w sprawie aborcji: „Zmiana prawa to zadanie polityków. Oczekiwania były zbyt wysokie”

17.07.2024

Komisja sprawiedliwości poparła projekty ustaw reformujące TK. Wyroki dublerów będą nieważne

11.07.2024

Ustawy o Trybunale Konstytucyjnym w Sejmie. PiS odkrywa, że przygotowali je eksperci Fundacji Batorego

08.07.2024

Co z ustawą o KRS? Znamy opinie o poprawce senackiej zlecone przez komisję sejmową [NEWS OKO.PRESS]

01.07.2024

TK ze Święczkowskim, Pawłowicz i Piotrowiczem instruuje, jak skuteczniej zaskarżyć zmiany Bodnara

10.06.2024

Jakie są zasady użycia broni przez wojsko na granicy? I czy potrzebują zmiany?

29.04.2024

Adam Bodnar zapowiada zniesienie art. 212 kodeksu karnego o zniesławieniu

25.04.2024

„Odbieramy TK politykom, oddajemy obywatelom i Konstytucji”. Sejm rozpoczyna prace nad ustawami

27.03.2024

Koalicja złożyła wniosek w sprawie postawienia Adama Glapińskiego przed Trybunałem Stanu

19.03.2024

Będzie nowy konkurs na sędziego ETPCz

11.03.2024

Jaki będzie efekt uchwały o Trybunale Konstytucyjnym? „Orzeczenia powinny być ignorowane”

05.03.2024

Czteropak Bodnara: uchwała o dublerach i Przyłębskiej i ustawy reformujące TK. Jak to działa?

09.02.2024

Hołownia: Zwrócę się do Moniki Pawłowskiej z propozycją objęcia mandatu

08.02.2024

PKW wskazała osoby mogące objąć mandat po Mariuszu Kamińskim



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200