Europa nie może iść na kompromis, jeśli chodzi o rządy prawa w Polsce

Udostępnij

współzałożycielka Archiwum Osiatyńskiego i The Rule of Law in Poland, doktor nauk prawnych, badaczka w Polskiej Akademii Nauk, afiliowana przy…

Więcej

Zdaniem Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, realizacja „kamieni milowych” wynegocjowanych przez Komisję Europejską z polskim rządem nie doprowadzi do realizacji wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.       Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy w deklaracji z 27 czerwca 2022 roku apeluje, żeby Unia Europejska nie szła na kompromisy w sprawie praworządności w Polsce. […]



Zdaniem Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy, realizacja „kamieni milowych” wynegocjowanych przez Komisję Europejską z polskim rządem nie doprowadzi do realizacji wyroków Trybunału Sprawiedliwości UE i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

 

 

 

Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy w deklaracji z 27 czerwca 2022 roku apeluje, żeby Unia Europejska nie szła na kompromisy w sprawie praworządności w Polsce.

 

 

Przypomina, że także Parlament Europejski w rezolucji wyraził zaniepokojenie, że tak zwane kamienie milowe dotyczące praworządności, od których spełnienia zależy wypłata kolejnych środków z Krajowego Planu Odbudowy, nie wystarczają do ochrony państwa prawa.

Delegaci do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy ocenili, że zatwierdzenie przez Komisję Europejską KPO przedstawionego przez polski rząd jest odejściem przez Komisję od roli strażniczki traktatów i ustępstwem wobec rządów odwracających się od standardów państwa prawa.

Ich zdaniem spełnienie warunków, jakie Komisja Europejska wynegocjowała z rządem Mateusza Morawieckiego nie doprowadzi do zgodności ze standardami prawa unijnego oraz orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, ponieważ nie rozwiązują problemów dotyczących składów Trybunału Konstytucyjnego oraz sposobu wyboru Krajowej Rady Sądownictwa, który nie gwarantuje jej niezależności.

 

 

 

Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy wskazuje też, że „kamienie milowe” nie gwarantują przywrócenia do pracy sędziów bezprawnie zawieszonych w czynnościach przez Izbę Dyscyplinarną w Sądzie Najwyższym, m.in. Igora Tuleyi, Piotra Gąciarka czy Macieja Ferka, ani zaprzestania przez prokuraturę represjonowania politycznych przeciwników polskiego rządu – marszałka Senatu Tomasza Grodzkiego, adwokata Romana Giertycha, aktywistów Marty Lempart czy Bartosza Kramka oraz przedsiębiorców i menedżerów, m.in. Piotra Osieckiego i Jakuba Karnowskiego.

Dlatego 29 delegatów do Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy wzywa instytucje europejskie, by nie wypłacały żadnych środków, dopóki w Polsce nie zostanie zagwarantowane przestrzeganie prawa i wartości UE.

Swoje podpisy złożyli:

UNNELAND Andreas Sjalg, Norwegia,UEL

ADONIS Andrew, Wielka Brytania, SOC

ANTONIAZZI Tonia, Wielka Brytania, SOC

BAKER Duncan, Wielka Brytania, EC/DA

BEN CHIKHA Fourat, Belgia, SOC

BERG Caspar, Van den, Holandia,

ALDE BOER Margreet, De, Holandia, SOC

CASTEL Laura, Hiszpania, UEL

CILEVIČS Boriss, Łotwa, SOC

FILATOV Tarja, Finlandia SOC

FRIDEZ Pierre-Alain, Szwajcaria, SOC

GALLES Paul, Luksemburg, EPP/CD

GAVAN Paul, Irlandia, UEL

GIOVAGNOLI Gerardo, San Marino, SOC

HOPSU Inka, Finlandia, SOC

JONES Ruth, Wielka Brytania, SOC

JUFEREVA-SKURATOVSKI Maria, Estonia, ALDE

LACROIX Christophe, Belgia, SOC

MARILOTTI Gianni, Włochy, SOC

MODERT Octavie, Luksemburg, EPP/CD

MONTEMAGGI Marica, San Marino, SOC

MOUTQUIN Simon, Belgia, SOC

O’LOUGHLIN Fiona, Irlandia, ALDE

O’REILLY Joseph, Irlandia, EPP/CD

PERILLI Gianluca, Włochy, SOC

PISCO Paulo, Portugalia, SOC

RAMPI Roberto, Włochy, SOC

SCHENNACH Stefan, Austria, SOC

SHEPPARD Tommy, Wielka Brytania, NR

Parlament Europejski też naciska na Komisję

 

 

Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy składa się z delegatów parlamentów 46 państw należących do Rady Europy.

 

 

Również instytucja Unii Europejskiej, Parlament Europejski wielokrotnie naciskał inne instytucje UE w sprawie stosowania różnych mechanizmów ochrony praworządności w Unii Europejskiej, zwłaszcza wobec Węgier i Polski.

 

 

Apelował do Komisji Europejskiej o rozpoczynanie procedury przeciwko naruszeniom prawa UE i kierowaniu skarg do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, a także o nieakceptowanie krajowych planów odbudowy.

 

 

Nalegał też na organizowanie wysłuchań w ramach procedury politycznego dialogu z Artykułu 7 Traktatu o UE.

Regularnie zaprasza też ekspertów do konsultowania mechanizmów, jakich w odpowiedzi na konkretne naruszenia praworządności powinny użyć instytucje UE.

 

 

Parlament Europejski zaskarżył też Komisję Europejską do TSUE o bezczynność w związku z niestosowaniem obowiązującego od 1 stycznia 2022 roku mechanizmu uzależniającego wypłatę środków z UE od przestrzegania praworządności. Tę skargę jednak wycofał ze względu na to, że po wygranych przez partię Viktora Orbàna wyborach na Węgrzech, Komisja uruchomiła tę procedurę przeciwko rządowi w Budapeszcie.



Autor


współzałożycielka Archiwum Osiatyńskiego i The Rule of Law in Poland, doktor nauk prawnych, badaczka w Polskiej Akademii Nauk, afiliowana przy…


Więcej

Opublikowany

28 czerwca 2022






Inne artykuły tego autora

27.02.2025

Węgierscy sędziowie protestują w obronie niezależności sądów

28.01.2025

Prawnicy z Uniwersytetu Łódzkiego proponują, jak zweryfikować neo-sędziów

13.11.2024

Trybunał Sprawiedliwości UE nie dopuszcza pytań zadanych przez neo-sędziów Sądu Najwyższego

23.10.2024

RPO apeluje do Donalda Tuska o uwzględnienie opinii Komisji Weneckiej przy reformowaniu sądów

02.10.2024

Państwa UE systemowo nie wykonują wyroków europejskich trybunałów

09.09.2024

OBWE wyjaśnia, jak poprawić ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

16.08.2024

Joe Biden i Kamala Harris chcą reformy amerykańskiego Sądu Najwyższego. Oto dlaczego

05.08.2024

Niemcy chcą zreformować Federalny Trybunał Konstytucyjny. Polska i Stany Zjednoczone przestrogą

22.07.2024

Bodnar prosi Komisję Wenecką o ocenę rozwiązań problemu neo-sędziów

13.05.2024

Anonimowi kandydaci na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. Czemu się kryją?

26.04.2024

Jak poprawić wolność mediów i słowa w Polsce [Raport Archiwum Osiatyńskiego]

25.12.2023

Zmiana kursu. Polski rząd chce wykonywać orzeczenia europejskich trybunałów

14.12.2023

Niedopuszczalny, bezużyteczny, zbędny. Tak o wyroku Trybunału Konstytucyjnego mówią jego sędziowie

12.12.2023

Trybunał Konstytucyjny Przyłębskiej wydał wyrok w sprawie ustawy o Sądzie Najwyższym

11.09.2023

Tragedią polskiej polityki jest to, że nie potrafimy sensownie podzielić sceny politycznej [WYWIAD]

03.08.2023

Węgry mogą stracić 22 mld euro z funduszy spójności. A to nie koniec [analiza Archiwum Osiatyńskiego]

28.07.2023

Siła prawa Unii Europejskiej: innowacyjne rozwiązania i obszary wymagające poprawy w zakresie ochrony praworządności [Raport Archiwum Osiatyńskiego]

13.07.2023

TSUE: Sądy powinny odstąpić od stosowania uchwał Izby Dyscyplinarnej. Zwycięstwo Tulei i Gąciarka

07.06.2023

Pilne! Komisja Europejska zaczyna postępowanie w sprawie lex Tusk

05.06.2023

WAŻNE! TSUE: ustawa kagańcowa sprzeczna z prawem unijnym. Miliardy z KPO się oddalają



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200