Sopocka dyskoteka otworzyła się w pandemii. Kary nie będzie, bo zakaz działalności jest bublem

Udostępnij

Absolwentka prawa i filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Publikowała m.in. w Dwutygodniku, Res Publice Nowej i Magazynie Kulturalnym.

Więcej

Policja skierowała do sądu wniosek o ukaranie menedżerki sopockiego klubu, który otworzył się w pandemii. Podczas imprezy bawiło się kilkadziesiąt osób. Sąd odmówił wszczęcia postępowania. Oto, jak to uzasadnił



Uzasadnienie wyroku ujawnił w mediach społecznościowych Patryk Wachowiec, prawnik, ekspert Forum Obywatelskiego Rozwoju.

 

Sprawa dotyczyła sopockiego klubu, w którym 8 listopada przeprowadzono interwencję. Jak czytamy w oświadczeniu policji:

 

„Po otrzymaniu zgłoszenia, że w jednym z lokali jest głośna impreza, sopoccy kryminalni weszli do tego lokalu i go skontrolowali. Okazało się, że w środku kilkadziesiąt osób tańczyło na parkiecie przy włączonej muzyce, nie było zachowanego dystansu i osoby nie miały zasłoniętych twarzy. W tej sprawie sopoccy policjanci prowadzą już czynności w kierunku przestępstwa sprowadzenia niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia wielu osób. Ponadto o rażących naruszeniach w lokalu mundurowi powiadomili również sanepid, który może nałożyć karę w wysokości do 30 tys. zł”.

 

Policja pod koniec grudnia skierowała do sądu wniosek o ukaranie menedżerki klubu, która „wbrew zakazowi dopuściła do prowadzenia dyskoteki pomimo wystąpienia stanu epidemii na terytorium Rzeczpospolitej”, czyli dopuściła się naruszenia art. 54 kodeksu wykroczeń w związku z paragrafem 7.1  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 sierpnia 2020 roku. Sąd jednak odmówił wszczęcia postępowania.

 

 

Postanowienie jest kolejnym dowodem na to, że wprowadzając obostrzenia epidemiczne rozporządzeniem, bez wprowadzania stanu nadzwyczajnego, rząd pozbawił się możliwości ich skutecznego egzekwowania – ze szkodą dla zdrowia publicznego.

 

Kary nie będzie, bo rząd nie wprowadził stanu nadzwyczajnego

 

W uzasadnieniu stwierdzono, że rozporządzenie zakazuje prowadzenia działalności polegającej na prowadzeniu dyskotek i klubów nocnych, a przepis ten wprowadzono na podstawie art. 46a i 46b ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Artykuł 54 kw z kolei ma charakter blankietowy, czyli odsyła do innych przepisów, które regulują zasady i sposób zachowania się w miejscach publicznych.

 

„W pierwszej kolejności wskazać należy, że prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na prowadzeniu dyskoteki nie jest »zachowaniem się« w rozumieniu powołanego przepisu” – czytamy w uzasadnieniu. By mówić o odpowiedzialności wykroczeniowej, trzeba by przyjąć szerokie rozumienie „zachowania się”.

 

Sąd przypomniał, że ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważnych interes publiczny. Konstytucja przewiduje takie ograniczenie w przypadku wprowadzenia stanu klęski żywiołowej:

 

„Zaistniała sytuacja epidemiologiczna mieściła się w katalogu zdarzeń, które uprawniały do wprowadzenia stanu klęski żywiołowej w oparciu o ustawę z dnia 18 kwietnia 2002 roku o stanie klęski żywiołowej. Pomimo zaistnienia przesłanek do prowadzenia stanu klęski żywiołowej, władza wykonawcza nie zdecydowała się na wprowadzenie tego stanu, wprowadzając jedynie stan epidemii”.

 

Powołując się na uprawnienie odmowy zastosowania sprzecznego z konstytucją przepisu rangi podustawowej, sąd odmówił wszczęcia postępowania przeciwko menedżerce. Zaznaczono jednak, że „incydentalna kontrola legalności aktu prawnego nie prowadzi do pozbawienia takiego aktu mocy obowiązującej, lecz jedynie do odmowy jego zastosowania w konkretnej sprawie”.

 

To kolejny taki wyrok

 

Tę samą argumentację, dotyczącą przekroczenia delegacji ustawowej i braku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, stosują sądy w całej Polsce, odrzucając policyjne wnioski o ukaranie.

 

Policja może nakładać mandaty w wysokości do pięciu tysięcy złotych. Mandatów takich możemy nie przyjąć i wtedy sprawa kierowana jest na drogę sądową. Osobną kwestią są jednak kary nakładane przez sanepid po zawiadomieniu policji. To zdecydowanie bardziej uciążliwa dla obywatela ścieżka, ponieważ kara taka może wynieść do 30 tysięcy złotych i należy ją bezwzględnie opłacić w ciągu 7 dni. Możemy ją zaskarżyć do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, a w przypadku podtrzymania decyzji możemy skierować sprawę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

 

Również sądy administracyjne podważają rządowe zakazy, a co za tym idzie – kary sanepidu. Najgłośniejszą sprawą było orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z października 2020. Sąd uchylił karę 10 tysięcy złotych nałożoną przez sanepid na fryzjera, który w czasie lockdownu otworzył swój salon. Argumentacja była taka sama, jak w przypadku orzeczeń dotyczących odpowiedzialności wykroczeniowej – zdaniem sądu, władza bez ogłoszenia stanu nadzwyczajnego nie może ograniczać wolności gospodarczej w drodze rozporządzenia. Z tego samego powodu sanepidową karę 10 tysięcy złotych dla właściciela baru uchylił WSA w Szczecinie.

 

Zdarzają się jednak wyjątki od tej kształtującej się linii orzeczniczej. WSA w Bydgoszczy odmówił uchylenia kary sanepidu dla właściciela otwartego w czasie lockdownu salonu solarium. Sąd przyznał, że choć obostrzenia wprowadzono w sposób niezgodny z prawem, to ich cel jest słuszny. Zatem osoby łamiące je nie powinny korzystać z ochrony prawnej. Orzeczenie to jednak budzi wśród prawników ogromne kontrowersje.

 

Rząd zdaje sobie sprawę z wadliwości antycovidowych rozporządzeń. W przypadku tzw. „godziny policyjnej” w Sylwestra część polityków nawet przyznawała, że obostrzenia są wprowadzane niezgodnie z prawem. Mimo tego, w obliczu trzeciej fali pandemii władza nie pracuje nad poprawną legislacją, która umożliwiłaby organom egzekwowanie zakazów.



Autor


Absolwentka prawa i filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Publikowała m.in. w Dwutygodniku, Res Publice Nowej i Magazynie Kulturalnym.


Więcej

Opublikowany

22 lutego 2021






Inne artykuły tego autora

29.01.2025

Ustawa incydentalna skazana na porażkę. Czy Izba Kontroli może orzec o nieważności wyborów?

23.11.2024

Wniosek o zatrzymanie i przymusowe doprowadzenie Ziobry trafił do Sejmu Zapisz na później

30.09.2024

Prokuratura wnioskuje o uchylenie immunitetu Marcina Romanowskiego

31.08.2024

Decyzja Izby Kontroli w sprawie uchwały PKW to nie będzie wyrok niezależnego sądu – mówi sędzia SN

30.08.2024

Prezydent planuje podsunąć Tuskowi kandydata na „komisarza” w kolejnej Izbie SN

27.08.2024

Donald Tusk dał zielone światło dla wyboru neo-sędziego na prezesa Izby Cywilnej SN

26.08.2024

Prokurator o wytycznych w sprawie aborcji: „Zmiana prawa to zadanie polityków. Oczekiwania były zbyt wysokie”

17.07.2024

Komisja sprawiedliwości poparła projekty ustaw reformujące TK. Wyroki dublerów będą nieważne

11.07.2024

Ustawy o Trybunale Konstytucyjnym w Sejmie. PiS odkrywa, że przygotowali je eksperci Fundacji Batorego

08.07.2024

Co z ustawą o KRS? Znamy opinie o poprawce senackiej zlecone przez komisję sejmową [NEWS OKO.PRESS]

01.07.2024

TK ze Święczkowskim, Pawłowicz i Piotrowiczem instruuje, jak skuteczniej zaskarżyć zmiany Bodnara

10.06.2024

Jakie są zasady użycia broni przez wojsko na granicy? I czy potrzebują zmiany?

29.04.2024

Adam Bodnar zapowiada zniesienie art. 212 kodeksu karnego o zniesławieniu

25.04.2024

„Odbieramy TK politykom, oddajemy obywatelom i Konstytucji”. Sejm rozpoczyna prace nad ustawami

27.03.2024

Koalicja złożyła wniosek w sprawie postawienia Adama Glapińskiego przed Trybunałem Stanu

19.03.2024

Będzie nowy konkurs na sędziego ETPCz

11.03.2024

Jaki będzie efekt uchwały o Trybunale Konstytucyjnym? „Orzeczenia powinny być ignorowane”

05.03.2024

Czteropak Bodnara: uchwała o dublerach i Przyłębskiej i ustawy reformujące TK. Jak to działa?

09.02.2024

Hołownia: Zwrócę się do Moniki Pawłowskiej z propozycją objęcia mandatu

08.02.2024

PKW wskazała osoby mogące objąć mandat po Mariuszu Kamińskim



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200