Sędziowie z „Themis” do Komendanta Głównego Policji: Policja w demokratycznym państwie winna pełnić służbę w interesie całego społeczeństwa

Udostępnij

W Archiwum Wiktora Osiatyńskiego od 2017 roku dokumentujemy, analizujemy i objaśniamy zmiany w zakresie praworządności w Polsce.

Więcej

Zarząd Stowarzyszenia Sędziów „Themis” wzywa Komendanta Głównego Policji do przedstawienia szczegółowych informacji dotyczących zatrzymania 48 osób, które miało miejsce dnia 7 sierpnia 2020, w związku z demonstracjami po tymczasowym aresztowaniu jednego z działaczy ruchu LGBT



Przypominamy, że art. 11 EKPC gwarantuje prawo do pokojowych zgromadzeń, a w sytuacjach w których konieczna jest reakcja na zdarzenia nagłe art. 3 ustawy o stowarzyszeniach daje podstawę do organizacji niesformalizowanych zgromadzeń spontanicznych. Sam fakt, że w trakcie zgromadzenia spontanicznego obywatele kontestują politykę władz wobec grup mniejszościowych nie może być podstawą do ich zatrzymania, o ile ich działanie nie zakłóca porządku publicznego. Zatrzymanie bez wystarczającej podstawy faktycznej ma charakter arbitralny naruszając prawo do wolności gwarantowane przez art. 5 EKPC i polską konstytucję. Nawet jeżeli samo zatrzymanie jest zasadne, to użycie przez policję środków przymusu bezpośredniego nie powinno wykraczać poza niezbędną potrzebę.

 

W świetle relacji bezpośrednich uczestników wydarzeń, w tym również parlamentarzystów, poważne wątpliwości budzą takie aspekty działania policji w dniu 7 sierpnia 2020, jak:

 

– podstawy faktyczne zatrzymania tak licznej grupy osób,

– nasilenie użycia środków przymusu bezpośredniego,

– uniemożliwienie zatrzymanym kontaktu z obrońcami.

 

Według relacji medialnych „Wydaje się, że policja działała według klucza – wyciągane były osoby, których strój i tęczowe dodatki czy flagi mogły wskazywać, że są aktywistkami i aktywistami LGBT+”. Z pewnością udział w pokojowym, spontanicznym zgromadzeniu nie jest wystarczający do zarzucenia jego uczestnikom przestępstwa z art. 254 par. 1 kk, gdyż celem takiego zgromadzenia nie jest gwałtowny zamach na osobę, czy mienie, i to nawet w sytuacji gdy zachowanie pojedynczych osób przekracza dopuszczalne granice. Świat obiegły również materiały fotograficzne i filmowe ukazujące osoby, którym brutalnie wykręcano ręce, czy deptano po głowie. Kontakt zatrzymanych z obrońcami, czy osobami najbliższymi miał być opóźniony i utrudniony.

 

Powyższe okoliczności budzą poważne i uzasadnione wątpliwości co do zasadności dokonanych zatrzymań, proporcjonalności użytych środków przymusu bezpośredniego, oraz sugerują możliwość naruszenia prawa do obrony osób zatrzymanych.

 

Grupowe zatrzymania są sprzeczne z duchem EKPC i budzą jednoznacznie negatywne skojarzenia historyczne. Żeby nie sięgać dalej wstecz wystarczy przytoczyć „prewencyjne zatrzymania” w okresie stanu wojennego, które miały uniemożliwić udział opozycji w obchodach patriotycznych rocznic. Innym przykładem może być skierowana przeciwko mniejszościom seksualnym akcja „Hiacynt”, której rzeczywistym celem było zbieranie kompromitujących materiałów w celu werbunku współpracowników SB, która rozpoczęła się od masowych zatrzymań.

 

W świetle powyższego w interesie społecznym, a także w interesie ochrony dobrego imienia polskiej policji, leży wszechstronne wyjaśnienie wobec opinii publicznej podstaw i przebiegu zatrzymań do jakich doszło dnia 7 sierpnia 2020 r. Przypominamy, że Policja w demokratycznym państwie winna pełnić służbę w interesie całego społeczeństwa, w tym również chronić mniejszości. W przeciwnym razie stanie się policją polityczną.

 

Stanowisko ZG SS „Themis” z 10 sierpnia 2020.



Autor


W Archiwum Wiktora Osiatyńskiego od 2017 roku dokumentujemy, analizujemy i objaśniamy zmiany w zakresie praworządności w Polsce.


Więcej

Opublikowany

19 sierpnia 2020






Inne artykuły tego autora

22.04.2024

Zakaz aborcji to naruszenie praw kobiety, jej życia prywatnego. Polemika z prof. Zollem

29.02.2024

To już oficjalne: 137 mld euro z KPO odblokowane

20.02.2024

Jak odbudować państwo prawa w Polsce? Prof. Morijn: Realizm niech przeważa nad puryzmem

17.01.2024

Rząd powinien przywrócić Europejskiej Konwencji Praw Człowieka należne miejsce

04.01.2024

Minister Kultury wobec mediów publicznych działał w celu usprawiedliwionym konstytucyjnie [ANALIZA]

04.01.2024

List Otwarty Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Sędziów Administracyjnych do Prezesa NSA

29.12.2023

Sytuacja w mediach publicznych. RPO Marcin Wiącek pisze do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

27.12.2023

Czego może nas nauczyć kryzys medialny

22.12.2023

Sędzia Przymusiński do dr. Szweda i innych wątpiących: cały czas wisi nad nami problem neosędziów. Zwlekanie z koniecznymi decyzjami niczemu nie służy

18.12.2023

Jak przywrócić w Polsce praworządność? Sędzia Przymusiński: Sejmie, przyjmij te dwie uchwały! [Gazeta Wyborcza]

13.12.2023

Rozliczenie PiS to nie Norymberga. Niesiołowski polemizuje z Matczakiem [Gazeta Wyborcza, Stefan Niesiołowski]

13.12.2023

Dziś znowu mamy prawo do dumy [Gazeta Wyborcza, Adam Michnik]

11.12.2023

Wrzosek: Tylko radykalna naprawa prokuratury. Usunąć ludzi Ziobry, cofnąć awanse, dać niezależność

29.11.2023

Sejm odwoła członków komisji LexTusk. Ale przyszły rząd nie chce jej likwidować

17.11.2023

Piotr Mikuli: W sprawie ewentualnych uchwał Sejmu RP dotyczących dublerów i członków neo-KRS [Konstytucyjny.pl]

16.11.2023

Państwowe spółki przyczyniły się do kryzysu demokracji. Czy prawo może temu zapobiec? [Analiza]

15.11.2023

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w SN nie jest niezależnym sądem [analiza]

14.11.2023

W okresie zmiany rządu nie powinno się podejmować poważnych rozstrzygnięć – apel Komitetu Nauk Prawnych PAN do doktora nauk prawnych

07.11.2023

Schodzimy z naszej reduty, banery zachowujemy [Gazeta Wyborcza, List do redakcji]

02.11.2023

Stanowisko dotyczące znaczenia Deklaracji z Reykjaviku  przyjętej na IV Szczycie Rady Europy



Wesprzyj nas!

Archiwum Osiatyńskiego powstaje dzięki obywatelom i obywatelkom gotowym bronić państwa prawa.


10 
20 
50 
100 
200